Όπως δηλώνει και το όνομά τους, οι μοτοσικλέτες αυτές έχουν σχεδιασθεί για να ταξιδεύουν σε αυτοκινητόδρομους και (θεωρητικά) σε off-road διαδρομές, ανάλογα με τις επιθυμίες του οδηγού. Στο βαθμό που οδηγούνται και σε δρόμους, πρέπει να έχουν όλο τον απαραίτητο κατά το νόμο εξοπλισμό: Κόρνα, φώτα, φλας, βάση πινακίδας κ.λ.π. Πρέπει όμως να μπορούν να οδηγηθούν καλά και σε χωματόδρομους ή εκτός δρόμου. Γι’ αυτό έχουν πολλά χαρακτηριστικά που είναι πιο συνηθισμένα σε χωματερές μοτοσικλέτες, όπως λάστιχα με ψηλά τακούνια, ικανή απόσταση από το έδαφος, ποδιά που προστατεύει τον κινητήρα από πέτρες, μεγάλες διαδρομές στις αναρτήσεις, ψηλά φτερά για να μη «μπουκώνουν» από τη λάσπη και λογικό (πάλι θεωρητικά) βάρος.
Η διαφορά μεταξύ της μοτοσικλέτας διπλής χρήσης και της καθαρά off-road μοτοσικλέτας, πέρα από τον εξοπλισμό, είναι ότι αποτελούν ένα συμβιβασμό. H μοτοσικλέτα διπλής χρήσης έχει λάστιχα που λειτουργούν στο χώμα, αλλά δεν είναι τόσο ψηλοτάκουνα και επιθετικά όπως τα καθαρά off-road λάστιχα, γιατί πρέπει να μπορούν αν στρίβουν και να φρενάρουν καλά στην άσφαλτο. Έχουν μεγαλύτερες διαδρομές αναρτήσεων από τις μοτοσυκλέτες δρόμου, αλλά μικρότερες από τις χωματερές. Η σέλα είναι λίγο πιο χαμηλά και λίγο πιο άνετη για χρήση μέσα στην πόλη. Το επιπλέον βάρος του εξοπλισμού δρόμου τις κάνει ελαφρώς (ή περισσότερο) βαριές για «μάχες» σε χωράφια.
Αυτό που προσφέρουν όμως είναι, ιδίως στον νεοεισερχόμενο αναβάτη, είναι απλότητα και πρακτικότητα. Το χωμάτινο μισό της δισυπόστατης προσωπικότητάς τους τις διατηρεί ελαφρύτερες από τις περισσότερες ιδίου μεγέθους μοτοσικλέτες δρόμου και αυτή η ελαφρότητα σημαίνει συνήθως μια απλή, ευκολοσυντήρητη, δικύλινδρη μοτοσυκλέτα. Οι παλιότερες είχαν μανιβέλα κι όχι μίζα, που σήμαινε μικρότερες κι ελαφρύτερες μπαταρίες και απλούστερο ηλεκτρικό σύστημα.
Η διπλή δυνατότητα ασφάλτου/χώματος σημαίνει ότι η μοτοσικλέτα «κρατάει» σε κάθε στυλ οδήγησης. Τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων δεν αποτελούν πρόβλημα για μια μεγάλη μοτοσικλέτα διπλής χρήσης (είναι συνηθισμένο αναβάτες τέτοιων μοτοσυκλετών απ΄όλη την Ευρώπη να επισκέπτονται το καλοκαίρι το Βόρειο Ακρωτήριο και πίσω). Επίσης, όταν ο δρόμος γίνεται πραγματικά άσχημος ή στη διάταξη υπάρχει εξερεύνηση περιοχών χωρίς ίχνος δρόμου, η ίδια μοτοσικλέτα μπορεί να το κάνει. Πολλοί αναβάτες βρίσκουν ότι το μικρό βάρος και η ευκινησία της μοτοσικλέτας διπλής χρήσης τις καθιστά διασκεδαστικές, σωστές μοτοσικλέτες, όταν ο δρόμος έχει πολλές στροφές.
Ένα άλλο ωραίο χαρακτηριστικό είναι η τιμή τους, όταν πρόκειται για μοτοσυκλέτες μέχρι 600κ.ε. Απλοί κινητήρες, minimal εξοπλισμός και σύμφυτη πρακτικότητα διατηρούν την εξίσωση ευρώ ανά κυβικό εκατοστό στις μοτοσυκλέτες διπλής χρήσης, σε ικανοποιητικό επίπεδο. Μια ευχάριστη συνθήκη τόσο για αρχάριους όσο και για έμπειρους. Σήμερα η τάση είναι προς τις μεγάλες μοτοσυκλέτες όπως η Honda Varadero ή η BMW R GS 1200. Εδώ η τιμή βέβαια, κάθε άλλο παρά ευχάριστη είναι.
Η διαφορά μεταξύ της μοτοσικλέτας διπλής χρήσης και της καθαρά off-road μοτοσικλέτας, πέρα από τον εξοπλισμό, είναι ότι αποτελούν ένα συμβιβασμό. H μοτοσικλέτα διπλής χρήσης έχει λάστιχα που λειτουργούν στο χώμα, αλλά δεν είναι τόσο ψηλοτάκουνα και επιθετικά όπως τα καθαρά off-road λάστιχα, γιατί πρέπει να μπορούν αν στρίβουν και να φρενάρουν καλά στην άσφαλτο. Έχουν μεγαλύτερες διαδρομές αναρτήσεων από τις μοτοσυκλέτες δρόμου, αλλά μικρότερες από τις χωματερές. Η σέλα είναι λίγο πιο χαμηλά και λίγο πιο άνετη για χρήση μέσα στην πόλη. Το επιπλέον βάρος του εξοπλισμού δρόμου τις κάνει ελαφρώς (ή περισσότερο) βαριές για «μάχες» σε χωράφια.
Αυτό που προσφέρουν όμως είναι, ιδίως στον νεοεισερχόμενο αναβάτη, είναι απλότητα και πρακτικότητα. Το χωμάτινο μισό της δισυπόστατης προσωπικότητάς τους τις διατηρεί ελαφρύτερες από τις περισσότερες ιδίου μεγέθους μοτοσικλέτες δρόμου και αυτή η ελαφρότητα σημαίνει συνήθως μια απλή, ευκολοσυντήρητη, δικύλινδρη μοτοσυκλέτα. Οι παλιότερες είχαν μανιβέλα κι όχι μίζα, που σήμαινε μικρότερες κι ελαφρύτερες μπαταρίες και απλούστερο ηλεκτρικό σύστημα.
Η διπλή δυνατότητα ασφάλτου/χώματος σημαίνει ότι η μοτοσικλέτα «κρατάει» σε κάθε στυλ οδήγησης. Τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων δεν αποτελούν πρόβλημα για μια μεγάλη μοτοσικλέτα διπλής χρήσης (είναι συνηθισμένο αναβάτες τέτοιων μοτοσυκλετών απ΄όλη την Ευρώπη να επισκέπτονται το καλοκαίρι το Βόρειο Ακρωτήριο και πίσω). Επίσης, όταν ο δρόμος γίνεται πραγματικά άσχημος ή στη διάταξη υπάρχει εξερεύνηση περιοχών χωρίς ίχνος δρόμου, η ίδια μοτοσικλέτα μπορεί να το κάνει. Πολλοί αναβάτες βρίσκουν ότι το μικρό βάρος και η ευκινησία της μοτοσικλέτας διπλής χρήσης τις καθιστά διασκεδαστικές, σωστές μοτοσικλέτες, όταν ο δρόμος έχει πολλές στροφές.
Ένα άλλο ωραίο χαρακτηριστικό είναι η τιμή τους, όταν πρόκειται για μοτοσυκλέτες μέχρι 600κ.ε. Απλοί κινητήρες, minimal εξοπλισμός και σύμφυτη πρακτικότητα διατηρούν την εξίσωση ευρώ ανά κυβικό εκατοστό στις μοτοσυκλέτες διπλής χρήσης, σε ικανοποιητικό επίπεδο. Μια ευχάριστη συνθήκη τόσο για αρχάριους όσο και για έμπειρους. Σήμερα η τάση είναι προς τις μεγάλες μοτοσυκλέτες όπως η Honda Varadero ή η BMW R GS 1200. Εδώ η τιμή βέβαια, κάθε άλλο παρά ευχάριστη είναι.
English version
Dual Purpose Bikes
As the name implies, dual purpose bikes are built to travel on the highway or (at least theoretically) cross-country through the dirt, whatever mood or necessity strikes the rider. Because they are licensed for the streets, these motorbikes have to carry all the obligatory by law road gear: Horn, lights, signals, license plate brackets, etc. But they are also expected to work well on dirt roads or in open country, so they have many features more common to dirt bikes, such as heavily treaded tires, good ground clearance, skid plates to protect the engine from rocks, long travel forks and shocks, high fenders that don’t jam up with mud and reasonably (again theoretically) light weight.
The difference between the dual-purpose bike and the pure off-road motorcycle, other than horns and lights, is that they are a bit of a compromise. The dual purpose bike haw tires that work in he dirt, but they are not as knobbed and aggressive as pure dirt tires because they also have to corner and stop well on pavement. They have more suspension travel than street bikes, but generally less than all-out dirt bikes. The seats are a little lower and more comfortable for in-town use. The extra weight of the road gear makes them slightly heavier to wrestle around off-road.
What they do offer though, particularly to the first-time buyer, is simplicity and versatility. The dirt half of their split personalities keeps them lighter than most comparably sized street motorcycles and the same lightness normally means a simple, easy-to-maintain double cylinder motor. The old ones used to be kick, rather than electrically started, which means they had smaller, lighter batteries and simpler electrical systems.
The dirt/street capability means the bike will handle almost any kind of riding. Long distance touring is no problem on a larger dual purpose bike (it’s pretty common riders on such bikes from all Europe to visit North Cap every summer and back). Yet, when the road gets bad or some back-country exploring is in order the same bike can handle the job. Many riders have also found that the lightness and agility of dual purpose bikes makes them fun, fine handling road machines when the road gets twisty.
Another nice feature is their price, if the bike is up to 600cc. Simple motors, minimal extras, and just inherent basicness keep the euro-per-cc equation favorable on dual purpose bikes. A pleasant situation for both beginners or experts. Nowadays the trend is towards big bikes like the Honda Varadero or the BMW R GS 1200. In this case though, these bikes ask for an arm and a leg.
Dual Purpose Bikes
As the name implies, dual purpose bikes are built to travel on the highway or (at least theoretically) cross-country through the dirt, whatever mood or necessity strikes the rider. Because they are licensed for the streets, these motorbikes have to carry all the obligatory by law road gear: Horn, lights, signals, license plate brackets, etc. But they are also expected to work well on dirt roads or in open country, so they have many features more common to dirt bikes, such as heavily treaded tires, good ground clearance, skid plates to protect the engine from rocks, long travel forks and shocks, high fenders that don’t jam up with mud and reasonably (again theoretically) light weight.
The difference between the dual-purpose bike and the pure off-road motorcycle, other than horns and lights, is that they are a bit of a compromise. The dual purpose bike haw tires that work in he dirt, but they are not as knobbed and aggressive as pure dirt tires because they also have to corner and stop well on pavement. They have more suspension travel than street bikes, but generally less than all-out dirt bikes. The seats are a little lower and more comfortable for in-town use. The extra weight of the road gear makes them slightly heavier to wrestle around off-road.
What they do offer though, particularly to the first-time buyer, is simplicity and versatility. The dirt half of their split personalities keeps them lighter than most comparably sized street motorcycles and the same lightness normally means a simple, easy-to-maintain double cylinder motor. The old ones used to be kick, rather than electrically started, which means they had smaller, lighter batteries and simpler electrical systems.
The dirt/street capability means the bike will handle almost any kind of riding. Long distance touring is no problem on a larger dual purpose bike (it’s pretty common riders on such bikes from all Europe to visit North Cap every summer and back). Yet, when the road gets bad or some back-country exploring is in order the same bike can handle the job. Many riders have also found that the lightness and agility of dual purpose bikes makes them fun, fine handling road machines when the road gets twisty.
Another nice feature is their price, if the bike is up to 600cc. Simple motors, minimal extras, and just inherent basicness keep the euro-per-cc equation favorable on dual purpose bikes. A pleasant situation for both beginners or experts. Nowadays the trend is towards big bikes like the Honda Varadero or the BMW R GS 1200. In this case though, these bikes ask for an arm and a leg.
2 comments:
γεια σου swell, εμενα μου αρέσουν οι εντουρο οι καθαρες, που οι αναβάτες μοιάζουν σαν τους ιππότες της κολάσεως μέσα στη στολή τους. Κάτι σαν Husqvarna. όχι οι ψευτοεντουρο. Πειράζει;
@Cynical: Kαλημέρα και καλή σου βδομάδα, εντυπωσιάστηκα που ξέρεις τη Husqvarna, αυτήν τη σχεδόν απόλυτη χωματερή μηχανή! Αυτές όμως είναι πιασέκολο. 30 χλμ. διαδρομή και στάση για να ξεπιαστείς. Για ταξίδι ούτε σκέψη. Οπότε…
Post a Comment