Monday, April 7, 2008

Μοτοσικλέτες ταξιδιού

Ο καθένας έχει διαφορετική άποψη αναφορικά με το σωστό τρόπο να ταξιδεύει. Εάν κάποιοι πρόκειται να κάνουν ταξίδια σ’ όλη τη χώρα και να είναι εβδομάδες πάνω στη μοτοσικλέτα, θέλουν αυτή να έχει φέρινγκ που θα τους προστατεύει από το κρύο και τη βροχή, να έχει αποσπώμενες εύκολα βαλίτσες, άνετη σέλα και, γενικά, θέλουν μια μεγάλη άνετη μοτοσικλέτα. Ίσως κι ένα τρέιλερ για έξτρα αποσκευές. Κάποιοι άλλοι μοτοσικλετιστές βλέπουν το ταξίδι με το σακίδιο στην πλάτη σε δύο τροχούς, όσο το δυνατόν πιο ελαφρείς να απολαμβάνουν τον καθαρό αέρα στο πρόσωπό τους με μια Σπαρτιάτικη αίσθηση. Δεν υπάρχει καθιερωμένος ορισμός για το πώς πρέπει να είναι μια μοτοσικλέτα ταξιδιού. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν διασχίσει ηπείρους με 50άρια Honda, 250άρια διπλής χρήσης και εξακύλινδρα 1300σάρια με καλάθι.

Αλλά γι’ αυτούς που πιστεύουν ότι η άνεση-είναι-όμορφη, ότι η χρησιμότητα, η πιστότητα, η δύναμη και η ευκολία είναι απαραίτητα στοιχεία για το ταξίδι στον ανοιχτό αυτοκινητόδρομο, υπάρχουν πολλές μοτοσικλέτες ακριβώς γι’ αυτόν τον σκοπό.

Αν και οι περισσότερες καθαρόαιμες μοτοσικλέτες ταξιδιού είναι μεγάλες, το μέγεθος δεν είναι τόσο σημαντικό όσο η άνεση στον ορισμό της μοτοσικλέτας ταξιδιού. Ο αναβάτης της μοτοσικλέτας ταξιδιού θα περάσει πολλές ώρες πάνω στη σέλα, κυρίως απολαμβάνοντας το τοπίο, παρά σκεπτόμενες το κρύο, την πιασμένη πλάτη, τις δονήσεις ή το μούδιασμα. Έτσι οι μοτοσικλέτες ταξιδιού είναι συνήθως σχεδιασμένες με καλά επενδυμένες σέλες, άνετη ανάρτηση, και καλά ρυθμισμένους κινητήρες, ή μεγάλους κινητήρες που λειτουργούν ομαλά σε μεγάλες ταχύτητες. Επιταχύνσεις που σου κόβουν την αναπνοή δεν είναι πάντοτε αναγκαίες, στο βαθμό που η μοτοσικλέτα μπορεί να μεταφέρει αναβάτη και συνεπιβάτη σε ορεινά περάσματα, αλλά και να κινείται μέσα στην κυκλοφορία μιας πόλης σχετικά άνετα.

Η δημοφιλής εικόνα της μοτοσυκλέτας περιλαμβάνει φέρινγκ. Δικαιολογημένα. Όποιος οδηγεί μοτοσυκλέτα ακόμα και για σύντομο χρόνο με κρύο καιρό, ξέρει τη σημασία του παγωμένου ανέμου. Λίγες ώρες οδήγησης σε 5 βαθμούς Κελσίου με 60 χλμ. ανά ώρα, σου μαθαίνουν τη σημασία της προστασίας από τον άνεμο. Έτσι οι πραγματικές μοτοσυκλέτες τουρισμού έχουν φέρινγκ. Παλιότερα το φέρινγκ ήταν ένα aftermarket αξεσουάρ. Κατασκευαστές σαν τη BMW και τη Harley-Davidson πρόσφεραν πάντοτε μια μεγάλη γκάμα αξεσουάρ ταξιδιού.

Περισσότεροι κατασκευαστές στρέφονται τώρα στην παροχή ολοκληρωμένων πακέτων ταξιδιού με ομοιόχρωμα φέρινγκ και βαλίτσες, ραδιοκασετόφωνα κ.λ.π. Η Honda ήταν η πρώτη γιαπωνέζικη εταιρία που έβγαλε στην παραγωγή μία πλήρως εξοπλισμένη μοτοσυκλέτα ταξιδιού, τη GL1100 Gold Wing Interstate. Αργότερα προχώρησε και στη μικρότερη έκδοση 500cc Silver Wing. Γι’ αυτούς που θέλουν να τοποθετήσουν τον εξοπλισμό ταξιδιού μόνοι τους, η αγορά είναι γεμάτη από καλής ποιότητας τέτοια αξεσουάρ.

Η άνεση και η δυνατότητα μεταφοράς αποσκευών δεν σημαίνουν πολλά αν η μοτοσυκλέτα δεν είναι αξιόπιστη ή αν θέλει συχνές ρυθμίσεις. Έτσι η αξιοπιστία και τα μεγάλα διαστήματα service είναι απαραίτητες «αρετές» για τον αναβάτη μιας μοτοσυκλέτας ταξιδιού. Μια μοτοσυκλέτα που μπορεί να ταξιδέψει από τη μία άκρη της χώρας στην άλλη χωρίς να την ακουμπήσει χέρι μηχανικού, έχουν τώρα άξονα. Ο άξονας σημαίνει ότι δεν υπάρχει αλυσίδα που χρειάζεται συχνά λίπανση ή ρύθμιση. Οι νέες με μόνιμη λίπανση αλυσίδες με O-ring, χρειάζονται πλέον σπανιότερα συντήρηση, είναι ελαφρύτερες, αλλά δεν έχουν φτάσει ακόμη το επίπεδο του άξονα που χρειάζεται αλλαγή του γράσου σε σπάνια διαστήματα.

Μερικοί άνθρωποι ταξιδεύουν μόνοι τους, με ελάχιστες αποσκευές, ενώ άλλοι ταξιδεύουν πάντοτε με συνεπιβάτη και βαλίτσες, tank bag, ακόμα και πολλές τσέπες στο μπουφάν για έξτρα χώρο. Για να καλύψουν αυτές τις διαφορετικές ανάγκες, οι περισσότερες μοτοσυκλέτες ταξιδιού έχουν ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, ώστε ο αναβάτης να μπορεί να τις κάνει σκληρότερες ή πιο μαλακές.
English version

TOURING MOTORCYCLES

Everyone has different ideas on proper touring. Some feel if you’re going to travel across the country and spend weeks on the road you should have all the comforts: a windshield o fairing to hold back the cold and the rain, easily detachable fiberglass luggage, a plush seat, a big comfortable bike and maybe a trailer to haul extra gear. Others see touring as a sort of two-wheeled backpacking trip where you travel as light as possible and enjoy the pure, Spartan sensation of wind in your face. There is no fixed definition of what a touring bike should be. People have crossed continents on Honda 50s, 250cc dual purpose bikes and 1300 Sixes with sidecars.

But for those who like the comfort-is-beautiful approach, where utility, reliability, power and convenience are inseparable from travel on the open highway, there exists a large class of motorcycles built specifically with long distance touring in mind.

While most pure touring bikes are large, size is not as important as comfort in defining the highway cruiser. Touring riders spend long hours in the saddle and like to spend more time pondering the passing landscape than cold, sore backs, vibration or numb backsides. So touring bikes are normally designed with well-padded seats, compliant suspensions and smoothly balanced engines or big engines that loaf along at highway speeds. Breathtaking acceleration is not always required, as long as the motorcycle can carry rider and passenger over mountain passes and get around slow-moving traffic with reasonable ease.

The popular image of the touring bike includes a fairing or windshield. And for good reason. Anyone who rides even a short time in cool weather learns the meaning of wind chill. A few hours at 5C degrees and 60 km per hour are enough to awaken most tourists to the advantage of wind protection. So serious touring bikes generally come with a fairing or windshield or provide the necessary mounting place, brackets, wiring, etc. to allow easy installation. In the past, the fairing and windshield business was left largely to aftermarket suppliers. Manufacturers figured their job was to supply the bikes and buyers companies such as Harley-Davidson and BMW, however, have long offered full lines of optional touring gear through their dealers.

More bike manufacturers are now tuning in on the demand for complete touring packages, offering color-coordinated fairings, travel luggage, radios and other accessories as standard items. Honda was first of the big Japanese companies to produce a fully equipped touring bike with their plush GL1100 Gold Wing Interstate, followed by a smaller version in the 500cc Silver Wing. Most other companies now follow the same practice. For those who like to put their own touring bikes together, aftermarket manufacturers continue to make a wide variety of good quality fairings, bags and other accessories.

Comfort and luggage capacity don’t mean much if a motorcycle breaks down frequently or needs constant fiddling and adjustment. So reliability and low maintenance are virtues dear to the touring rider’s heart. A bike that can travel coast to coast untouched is always an asset, so most touring bikes are now built with such features as shaft drive and breakerless ignition. Breakerless ignition means there are no points to adjust and shaft drive means there is no chain to oil or adjust. The new permanently lubricated O-ring chains need relatively little attention and have the advantage of lighter weight, but a chain still doesn’t have the ride-and-forget-quality of a shaft drive, which needs its gear lube changed only at wide intervals.

Some people travel fairly light when touring, riding alone and taking minimum luggage, while others like to travel two-up and need saddlebags, a tank bag, and even their coat pockets for extra belongings. To cover this wide difference in loading, most touring bikes offer adjustable suspension with a variety of spring preload and shock absorber damping settings. Air-adjustable forks and rear shocks are now common on touring bikes, so the ride can be made stiffer or softer for changing conditions.

No comments: